Stofnest maakt: Vergietlamp

VergietlampEen vergiet als lamp
Deze vergietlamp was mijn creatieve project tijdens de zomervakantie. Ik had een vergelijkbare lamp een keer zien hangen op de handwerkbeurs in Zwolle en was sindsdien van plan het zelf ook eens te proberen. En wat is dan een beter moment dan tijdens de vakantie? Het liefst zou ik deze lamp boven de eettafel of in de keuken ophangen, want daar vind ik hem het best passen. Zodra ik daar de ruimte voor heb, wordt dat de plek! Hieronder de benodigdheden en een paar instructies, zodat je zelf ook aan de slag kunt :)

Wat heb je nodig?Vergietlamp
– Een (stalen) vergiet
– Een fitting met een snoer
– Metaalgaren of visdraad
– Kraaltjes, knopen, etc.

Vergietlamp maken
Ik had eerst geen idee hoe ik de fitting in het vergiet zou krijgen, maar gelukkig heb ik een handige vader. Met behulp van een hamer en een beitel hebben we een gat in de bodem van het vergiet getikt, waar de fitting precies doorheen kan. Daarna kan je hem er gewoon in vast draaien. Nadat dit gelukt is, kun je beginnen met de versiering.

Voor de decoratie heb ik zelf alleen kaartjes gebruikt, maar je kunt er natuurlijk ook andere dingen, zoals knopen of bloemen, aan hangen. Voor het rijgen van de kralen heb ik metaalgaren gebruikt, want dit is heel sterk en je kan er gemakkelijk een knoopje in leggen. Visdraad werkt waarschijnlijk net zo goed, maar ik vind dat zelf geen fijn materiaal om een goede knoop in te leggen. Voor de stevigheid heb ik steeds een dubbele draad gebruikt.

Vergietlamp maken

3 responses to “Stofnest maakt: Vergietlamp

Leave a comment